PETO-tarkastus

Sortumaetsintäkoirien tarkastusohje on nimeltään PETO-tarkastus. Myöhemmin tässä ohjeessa sortumaetsintäkoirien tarkastuksesta käytetään lyhennettä PETO-tarkastus (PETO).

PETO-tarkastuksen tarkoituksena on todentaa työkäyttöön sopivat koirakot, joita pelastusviranomaiset voivat käyttää todellisissa etsintätehtävissä. Tarkastus ei ole koe eikä kilpailu, eikä siinä suoriteta laatuarvostelua. Tarkastuksen tarkoituksena on arvioida, pystyykö koirakko todelliseen etsintätehtävään.

Tarkastukseen osallistuvan koirakon on oltava Suomen Pelastuskoiraliiton tai Suomen Palveluskoiraliiton jäsenyhdistyksen jäsen. Viranomaisten koirakot voivat osallistua tarkastukseen.

PETO-tarkastuksen Taidontarkastuksena suoritetaan raunioiden peruskoe tai PETO-tarkastus. Taidontarkastus suoritetaan kahden vuoden välein.

Ennen PETO-tarkastukseen pääsyä koiran sekä koiranohjaajan on suoritettava

• Ohjaajan suoritettava alueellinen PETO-kurssi

ja

• Suomen Palveluskoiraliiton (SPKL) raunio B-koe tai
  • IPOR- B tai
  • Suomen Pelastuskoiraliiton (SPeKL) raunio loppukoe tai
  • Hyväksytty VIRTA-tarkastus

Koirakolla tulee olla yhdistyksen suositus tarkastukseen pääsemiseen, ja se esitetään tarkastusta haettaessa.

PETO tarkastajat

Caarin MattssonTurku
John WeddeLahti
Reija StenbäckEspoo
Stina TörnblomTurku
Tapio ToivolaHämeenkyrö
Harri KuusistoHämeenkyrö
Pekka MalminenNokia
Helena NiemiPälkäne
Sami VertanenHelsinki
Karoliina HiltunenLieto
Matti HautalaMuurame
Kirsi LiikanenOrimattila

Järjestäminen

PETO-tarkastus järjestetään koiranohjaajan ja yhdistyksen edustajan yhteisellä päätöksellä. Koirakon ilmoittautuminen petotarkastukseen tapahtuu sähköiseen koepalvelujärjestelmä Virkkuun. Arviointilomake on saatavissa Pelastuskoiraliiton ja Palveluskoiraliiton internetsivuilla. Tarkastuksen voi järjestää, kun hakemus on hyväksytty järjestävän yhdistyksen omassa liitossa, josta sitä on anottu. Pelastuskoiraliiton jäsenyhdistykset anovat tarkastukset omalta liitoltaan ja Palveluskoiraliiton jäsenjärjestöt omalta liitoltaan. Järjestäjän on ilmoitettava järjestettävä tarkastus alueen pelastuslaitokselle mahdollisimman hyvissä ajoin ennen tarkastusta. Pelastuslaitosten työvuorolista hyväksytään kahdeksan viikon periodeissa.